twitter


Salam mahabbah dan perjuangan

Tulisan ini ditintakan bukan kerana nak melatih jari-jari menari ataupun kerana keyboard komputer telah berhabuk, tetapi diharapkan dengan tulisan ini dapat memberikan sekelumit cahaya dalam menempuh jalan yang penuh berlubang dan beranjau ini.

Ramai dari sahabat yang sekarang ini berada di IPT telah mendapat taklifat untuk gerak kerja Islam tidak kiralah yang berada di portfolio yant tinggi mahupun sebagai kuli sahaja. Posisi tak penting tapi sekadar mana posisi tersebut dimobilasi.

Umar Al-Khattab berjaga malam memantau keadaan rakyat dibawahnya, tulang rusuk Umar Abdul Aziz dapat dihitung kerana sibuk melangsaikan amanah, boleh dikatakan zaman mereka adalah zaman keemasan umat Islam, Empayar Islam meluas pada zaman Umar Al-Khattab, tiada yang layak menerima zakat pada pemerintahan Umar Abdul Aziz.

Kerana apa mereka ini hebat mentadbir... Minda mereka setting amanah datang dari ALLAH dan ALLAH lah tempat memohon pertolongan, kerana itulah terbekas dipipi umar al-khattab 2 garisan hitam tempat aliran manik-manik ketaqwaan ketika munajat.

Selaku mahasiswa dan mahasiswi Islam wajib memahami bahawa taklifat yang diberi bukan dari makhluk tapi dari Allah. Jangan kerana gerak kerja soal solat kita permudahkan, soal amalan sunat dimain-mainkan.

Sepatutnya bila kita mendapat taklifat soal pergantungan dengan ALLAH semakin kuat dan semakin rindu akan tahajud, tapi apa yang dapat diperhatikan semakin banyak taklifan semakin susah nak persembahkan muka dimasjid.

Adakah pertolongan Allah telah tiada atau kita dah rasa hebat bergerak kerja tanpa pertolongan ALLAH. Terakhirnya ingat satu perumpaan hebat dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz- mana mungkin lembu hendak menjaga lembu, kena tuan lembu yang jaga lembu, begitu juga manusia... HANYA ALLAH YANG DAPAT MEMANDU HATI MANUSIA...





“Tu la…org dah suruh hantar awal-awal tak nak….ni la jadinye…..”,tutur ibu tercinta.
Hari itu saya menadah telinga mendengar ‘bebelan’ ibu .bukan bebelan….tapi nasihat dan teguran…
Sebabnye saya terlewat hantar satu borang ni….borang ape?(biarlah rahsia) ..:)….
Ini tidak..name je dah ambik surat brenti skolah tu tapi dia tu pegi sekolah nye lebih daripada yang betul2 sekolah…(sebb komitmen pda jemaah di sekolah sebenarnya)
Alaaa…..ape nak buat ni??ucapan minta maaf ibu tesayang tidak pernah berhenti ku tuturkan…..
Syurga itu di bawah telapak kaki ibu..lagipun salah saya(mengaku ni)..
“angah,ibu marah ke?”,soal saya pada kakak…
“ha!marah lagi tu…siap la kau…hihi”,jawab kakakku sambil dia pun tumpang bebel.ishish…
Ibu,mak,umi,ming,mama,mami…walau ape pun yg kita panggil dekat ibu kita,dia tetap insan teristimewa….istimewa kerana dialah insan yang telah banyak berkorban…bertarung nyawa untuk melahirkan dan membesarkan kita.
“Tu kat dapur ibu dah masak pengat pisang,pegi la makan….”
Ha!oh!!makanann kegemaran…tak jumpe kat nilai ni wei….
Tengok,tengah2 marah kita pun ibu kita tak penah benci kita sebb marah dia untuk pastikan kita berjaya dunia akhirat…mase tu rasa bahagia sangt(bhgia?)…erm..bhagia sebab saya telah melihat ibu dan bapa saya sebgai insan PENTING dalam hidup saya selepas ALLAH dan Rasul.kasih sayang mereka begitu terasa …..
cubalah kita fikir,layakkah kita nak mendamba kononnya cinta kekasih yang belum halal bagi kita……padahal,di mana kedudukan ibu bapa kita dalam hidup kita?suatu saat kita pun akan ada keluarga sendiri,tapi ikatan darah dengan mereka takkan penah putus sampai hati kiamat sekalipun…

jelas di dalam Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud:
“Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya.Ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah,dan menyapihnya dalam usia dua tahun.Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu.Hanya kepada Aku kembalimu.”
(surah Luqman ayat:14)

Kisah yang berlaku di atas tu hanya kisah kecil je….marah2 manja seorang ibu…
Tapi kalau semua benda atau pekara yang berlaku pada kita dipandang dan dinilai dengan bijaksana,kita sebenarnya bermuhasabah diri…ye,muhasabah diri untuk membawa diri ke arah lebih baik.
Hari ini mungkin kita seorang anak yang soleh@solehah...tapi esok?minggu depan?bulan depan dan seterusnya??
Ya allah….perteguhkan iman dan taqwa dalam diri kami….(doa itu senjata mukmin)
Pakat2 la kito doa kepada ALLAH agar sentiasa dikekalkan kebaikan dalam diri dan dijauhkan daripada berbuat dosa dan maksiat.
Buat ibu,anakmu memohon maaf kalau sepanjang keberadaan anakmu ini banyak menyusahkan bonda…….anakmu ini akan cuba untuk jadi anak soleh@solehah dunia akhirat.
Sayangi dan jagailah ibu bapa kita selama mereka masih ada.kerana andai mereka pergi,tiada ganti yang selayaknya….
Kisah ini bukan untuk tatapan atau dengan niat berbangga(nauzubillah),tetapi sedikit nasihat,luahan dan teguran buat diri saya yang lalai …..ambillah sebanyak mana pengajaran yang boleh diambil…

Sayang ibu ayah dunia akhirat….

Nur syahid


credit to (saifulislam.com)-perkongsian yang amat berguna

JIWA DA'IE OTAK FAQIH

Semasa hayat Hasan al-Banna, beliau pernah berhadapan dengan suatu peristiwa yang berlaku di bulan Ramadhan. Ahli Jemaah di sebuah masjid bertelagah soal rakaat Solat Tarawih, sama ada patut dibuat lapan atau dua puluh rakaat. Suasana begitu tegang sehingga timbul bahasa-bahasa yang keras. Akhirnya, apabila Hasan al-Banna muncul, beliau ditanya oleh mereka yang bertelagah itu, mana [...]

Semasa hayat Hasan al-Banna, beliau pernah berhadapan dengan suatu peristiwa yang berlaku di bulan Ramadhan. Ahli Jemaah di sebuah masjid bertelagah soal rakaat Solat Tarawih, sama ada patut dibuat lapan atau dua puluh rakaat. Suasana begitu tegang sehingga timbul bahasa-bahasa yang keras. Akhirnya, apabila Hasan al-Banna muncul, beliau ditanya oleh mereka yang bertelagah itu, mana satukah pendapat yang betul dalam hal ini?

Kata Hasan al-Banna, “Apakah hukum solat tarawih dan apakah pula hukum menjaga kesatuan umat Islam?”

Mereka menjawab, “solat tarawih itu sunat, manakala menjaga kesatuan umat Islam adalah wajib”.

Lantas Hasan al-Banna menjawab, “Apakah kamu mahu mengorbankan kesatuan umat Islam yang wajib itu hanya kerana soal solat terawih yang sunat? Bagi yang mahu menunaikan lapan, tunaikan lapan, bagi yang mahukan 20, bebas juga berbuat demikian”.

Inilah yang saya maksudkan sebagai Jiwa Da’i Otak Faqih.

Bagi kita yang berperanan sebagai Da’i, perlu sentiasa ingat bahawa tugas kita adalah untuk mengumpulkan manusia seramai mungkin di bawah panji Islam. Untuk itu kita perlu mengamalkan suatu akhlak yang diajar oleh Nabi s.a.w. untuk para Da’i.

Ketika seorang Arab badwi masuk ke masjid dan kencing ke dinding masjid, Baginda SAW menegah sahabat daripada bertindak ke atas Badwi itu. Dia datang dengan kesilapan adab, tetapi dengan niat mahu mempelajari Islam. Utamakan niat tersebut, dan teladan Nabawi ini saya simpulkan ia di bawah suatu sikap positif berbunyi, “Seek First to Understand, Then to be Understood“.

Kita perlu belajar untuk memahami mad’u yang diseru dan bukannya siang malam pagi petang berleter marahkan orang ramai yang tidak faham-faham akan mesej Islam yang kita cuba bawa.

Dalam isu Hasan al-Banna di atas, jiwanya sebagai seorang Da’i tidak melihat perbalahan soal afdhaliyyah Solat Terawih sebagai soal hukum atau masalah nas. Masalah yang berlaku di masjid berkenaan adalah masalah SIKAP dan CARA BERFIKIR.

Perbezaan pandangan tentang keutamaan di antara 8 atau 20 rakaat solat Sunat Tarawih itu sudah lama, seusia dengan umur umat ini. Namun ia tidak pernah menjadi racun yang membunuh kesatuan umat, sehinggalah persoalan hukum dikelabukan oleh permasalah yang lebih besar.

Masalah sikap.

Masalah akhlaq.

Hal seperti itu bukanlah masalah yang boleh diselesaikan dengan melambakkan sebanyak mungkin nas al-Quran dan Hadith kerana dengan cara berfikir yang salah, tiada siapa yang mampu menghargai nas al-Quran dan Hadith.

Inilah yang banyak berlaku di dalam masyarakat kita dan saya tidak menyalahkan orang ramai seandainya mereka bosan dengan pendekatan para agamawan yang asyik menyelesaikan masalah dengan pendekatan ‘hukumnya ialah…”

DA’I HARUS LEBIH TINGGI UPAYA MEMAHAMI

Seorang Da’i yang berjiwa Da’i akan belajar untuk memahami mad’u yang diseru, sebelum dia boleh meletakkan harapan agar mad’unya memahami dakwah yang dia bawa.

Mari kita semua bermenung di KLCC Suria or One Utama Shopping Complex selama 30 minit dan ukurlah berapa jarak manusia di situ dengan mimbar-mimbar masjid dan ‘usrah’ kita. Pernahkah kita menilai sudah berapa jauhkah masyarakat kita berubah dan sudah berapa jauhkan kita mengubah pendekatan dakwah kita untuk mengejar perubahan masyarakat?

Saya selalu terkenang dialog saya ketika bertemu dengan seorang anak gadis kita yang telah 10 tahun membesar di England. Semenjak usianya 10 tahun dan kini telah mencecah 20 tahun, beliau dibesarkan di Boarding School, jauh dari alam Melayu malah Islam barangkali. Dialog saya bersamanya bermula dengan soalan yang sangat tidak dijangka. Dia mengajukan soalan kepada saya, “do you believe in wearing scarf for Muslim girl? I don’t believe in wearing scarf. If God doesn’t want us to show our hair, then He will create us bald. I don’t want to wear scarf.”

Soalannya amat provokatif. Dia juga bertanya soal kenapa mesti solat, kenapa tidak boleh bela anjing di rumah dan beberapa soalan lain, yang asalnya tidak terjangkau oleh fikiran saya ia akan ditanya oleh seorang Muslim.

Seandainya saya mengambil pendekatan ‘seorang ustaz’, mungkin saya akan leterkan beliau ayat-ayat al-Quran dan Hadith berkaitan kewajipan bertudung dengan panjang lebar dan penuh nota kaki. Akhirnya saya sahaja yang syok sendiri terhadap betapa banyakkan dalil yang berjaya saya ingat dan bentangkan dengan fasih! Gadis tersebut mungkin menguap dan menutup telinganya sambil menanti saya mengangkat punggung dan beredar.

Saya tidak punya pengalaman untuk mengendalikan keadaan seperti itu. Bekalan yang ada hanya sebuah sikap yang saya yakin penting. Tekan butang pause, bertenang, dan cuba untuk melihat apa yang tidak diperlihatkan. Persoalan sebenar berbanding persoalan yang ditanya. Apakah benar, tudung, solat dan bela anjing itu masalah sebenarnya, atau ada masalah lain yang lebih kritikal di sebalik semua itu.

“Saya tidak rasa itu patut jadi persoalan awalan kita. Mungkin elok kita bincang persoalan yang lebih perlu diselesaikan. Sesuatu yang lebih pokok,” saya memberanikan diri mencadang.

“Oh begitu. Baik, apa persoalan utama ustaz?” tanya gadis tadi.

“Apa tujuan hidup awak? Apa yang awak nak capai dalam hidup ini?” saya menyoal.

“Penting sangatkah nak tahu tentang tujuan hidup?”, tanyanya lagi.

“Cuba awak bayangkan, kita adakan permainan bola sepak, tetapi di padang bola tiada tiang gol! Atau awak main golf tetapi tidak tahu di mana lubangnya. Apa rasanya kalau awak terlibat dalam permainan seperti itu?” saya menguji.

“Silly game.. mengarut!” ujarnya sambil tersengih.

“Well, kita mungkin ketawakan mereka yang main bola atau golf begitu, tetapi sebenarnya kita sedang ketawakan ramai manusia yang hidupnya tiada tiang gol dan tiada lubang golf. Betul tak?” saya menyoalnya.

Dia menggangguk.

“Kalau kita tak tahu tujuan hidup kita yang sebenar, bagaimana kita nak fokus dan membuat prioriti? Saya yakin saudari boleh setuju bahawa kegagalan untuk fokus dan membuat prioriti, adalah cara mudah untuk gagal dalam hidup. Awak setuju?” saya meneruskan perbualan.

“Ya, saya boleh bersetuju.” jawabnya.

“Jadi, apa tujuan hidup awak?” saya menyoal.

“Saya nak berjaya dalam kerjaya, ada firm sendiri dan dengan pendapatan jutaan Pound setahun!” katanya dengan yakin.

“Awak belum dapat berjuta Pound setahun. Ada orang dapat berjuta Pound sehari, tak bahagia pun. Tu si Donald Trumph, kaya raya. Tetapi dia tidak bahagia, ‘diceraikan’ oleh isterinya. Saya tidak rasa berjuta Pound itu tujuan hidup awak atau sesiapa” saya mengulas sedikit. Cuba melontar provokasi.

“Hmm…,” dia mengeluh. Sepi tanpa jawapan…

“Habis, apa tujuan hidup ustaz?” gadis itu bertanya kepada saya.

“Hmm, awak rasa, saya ada ke jawapannya? Awak ada jawapannya? Saya rasa kita sama-sama tak ada jawapan sebab TUJUAN HIDUP kita telah ada sebelum kita lahir. Jika kita tanya lampu ni kenapa dia diciptakan, andai dia boleh menjawab, mungkin dia tidak tahu kenapa dia berada di sini. Logiknya kita kena tanya kilang yang membuat lampu itu tadi. Dan kalau kita tanya ke kilang, mereka akan memberikan koleksi soalan dan jawapan di dalam sebuah KITAB bernama Instruction Manual. Begitulah juga dengan manusia. Jika mahu kepada jawapan, kenalah tanya kepada Tuhan yang menciptakan manusia iaitu Allah. Dan Allah telah memberikan kepada kita koleksi soalan dan jawapan di dalam Instruction Manual-Nya yang bernama…” cakap saya terputus.

“Al-Quran! What does the Quran say about our PURPOSE OF LIFE?“, gadis tersebut memintas saya dengan soalannya.

“DAN tidaklah Aku jadikan Jin dan Manusia melainkan supaya mereka beribadah dan mengabdikan diri kepadaKu. Surah al-Dzariyat ayat 56″ saya menjawab.

Lantas saya mengambil peluang untuk menjelaskan secara ringkas kepada beliau konsep ibadah dalam Islam. Bahawa selain solat dan ibadah khusus yang lain, apa sahaja pekerjaan yang kita lakukan jika memenuhi kriteria Islam, maka ia jadi ibadah. Dan akhirnya saya membuat kesimpulan berikut:

“Seandainya saudari boleh menerima hakikat yang saudari perlukan Tuhan dalam hidup ini, maka barulah saya boleh menjawab soalan kenapa kita kena sembahyang. Kita perlu sembahyang kerana kita perlukan Tuhan dalam hidup ini. Jika saudari boleh bersetuju dengan kewajipan sembahyang, maka barulah saya boleh terangkan kenapa saudari kena pakai tudung. Analoginya jika kita mengadap Yang Di Pertuan Agung pun ada kod berpakaian, dan itu haknya kerana dia ketua pemerintah negara. Maka apatah lagi untuk menghadap Allah di dalam sembahyang dan di luar sembahyang, tentunya kita kena bertudung kerana itu kehendak Dia. Dan jika awak setuju sampai ke situ, saya boleh jelaskan kenapa Islam tidak benarkan kita bela anjing. Islam cuma mengajar, andai dijilat anjing, samaklah dengan air dan tanah. Tetapi Islam tidak pernah mengajar kita supaya membenci anjing dan memukulnya. Itu semua soal adat. Jangan salahkan Islam atas apa yang orang Melayu buat!” saya mengakhiri penerangan terhadap semua persoalan yang tertangguh.

PERCUBAAN

Alhamdulillah dalam tempoh sejam pertemuan saya dengannya, itulah hasil perbincangan kami.

Walaupun kesannya saya tidak pasti tetapi sekurang-kurangnya saya sudah mencuba untuk menghadapi mad’u saya dengan konsep Jiwa Da’i Otak Faqih dan tidak sebaliknya.

Gadis itu ada latar belakang keluarga yang berbeza. Dia bukan seperti saya dan kehidupan saya. Kerana itulah saya mesti terlebih dahulu cuba belajar untuk memahami keadaan dia sebelum memutuskan apakah pendekatan dakwah yang patut saya ambil. Andai saya hamburkan kemarahan atas provokasi gadis tadi, tentulah perbualan kami terhenti di situ dan saya sekadar menggelengkan kepala sambil tersenyum secara sinis, “inilah perangai bebudak sekarang!”

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur
23 Jun 2006


Bila teringatkan smua yg berlaku spnjang hari ni,rasa lucu pun ade….bmula dgn lena tidur yg panjang(nasib baik tak tlps solat),dikejutkan pula dgn permintaan sahbt utk beri kata2 smngt buat adk2 rkan sperjuangn dan berbgai ragam lagi.tpi ada satu perkra yg hampir2 menyebbkan air mata ni mengalir kluar.erm…ya allah,kuatkan semngt dan lindungi diriku,kluargaku,dan sluruh umat islam dari kejahilan ….ya …kejahilan yg melanda masyrkat.
Apa yg sedihnya tu??ana ada tengok satu drama ni…ya ..sambil lepak dgn ahli keluarga(bila lagi kan…time cuti ni la)..satu sketsa menarik perhatian ana…seorg wanita berniat untuk menfitnah dan menggoda seorg lelaki alim….cukup!!tak mampu nak terus tengok drama mcm ni….

Bagi org lain,alaa….ni kan drama je,lakonan la konon,so,lyan je la ape nak dikecohkan.yup,ni drama tpi keadaan ini ana yakin berlaku melata dalam masyrkat kita!
Mengecewakan apabila lelaki alim tersebut juga mula terigau2 ingatkn wanita tersebut walaupun dia sudah beristeri.???argh…..menyakitkan hati bukan??

Sebelum tuu,perlu juga kita ingt bhwa sealim mana pun kita,kita tetap manusia biasa,yg akan melakukan kesalahan dan kesilapan saban waktu dan masa.tapi,thap keimanan dan ketaqwaan kita lah yg akan cuba meminimakan semungkin boleh dosa yg ingin dilakukan.

Tujuan ana bukan lh nak menyalahkan mana2 pihak,baik perempuan atau lelaki.Tetapi hati ini terpanggil untuk sama2 sedikit sebanyk mengislah keadaan ana dan umat sekalian.
Untuk perempuan sekalian(ana pun termasuk skali),hentikan segala gangguan seksual terhadap lelaki.tutup auratmu dengan sempurna,jaga malumu sebaik mungkin,laksana perintah allah terhadap kita sekuatnya.

Buat lelaki,kuatkan imanmu untuk berhadapan dengn salah satu fitnah akhir zaman ini.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita" (Hadis riwayat Bukhari)
Jangn kita gadaikan iman dan taqwa semata2 mahu memenuhi permintaan nafsu.ya shbat2,kdg2 kita kalah dengn nafsu,tetapi ckuplh hanya sekali!jangn menunggu sehingga hati sudah terlalu karat untuk dibersih dgn taubat.

Ini hanya sebhgian daripda sketsa khidupan,masih terlalu bnyak kejahilan dan maksiat yg berlaku.kembalilh kpada allah,bersihkan hati kita degn zikir dan taubat,alunkan keindahan ayat al-quran,jgalah bats pergaulan lelaki dan wanita,sujudlah kita disertga malam dalam kembara mencari cinta ilahi.
Muslimah,kita mmpu!!
Bertaubatlah sementara masih sempat.Sesungghnya Allah Maha Penerima Taubat.

TIDAK!kami tdak akan menjadi golongan yg memberi mudarat kpda lelaki.
TIDAK!islam tidak pernah menganiayai kami kaum wanita.

Dan dalam sebuah hadis dari Abdullah bin Amru al-Ash, bahawa Rasulullah bersabda : "Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah." (Riwayat Muslim)

Ikhlas ..(tegur andai ada ksilapan...)
(ukhuwah fillah abadan):)

Nur syahid


video

pengenalan kepada SAHABAT DAKWAH


Masuk ke alam maya ni kadang-kadang boleh dibaratkan macam seekor tupai pulak.Mana tidaknya sekali lompat kita hinggap kat facebook.Lompat lagi masuk dunia UEFA(pagi tadi MU menang 1-0..).Lompat lagi jumpa Barack Obama kat U.S sana.Nak tahu isu semasa lompat aje ke harakahdaily(ni je sumber yang boleh dipercayai)..Kalau nak relaks,jom lompat ke laman nasyid islami,us zaharuddin,us zahazan dan lain-lain lagi..

Sebenarnya bukan ini perkara sebenar yang nak diceritakan tapi sekadar untuk menarik perhatian sahabat sekalian dengan tulisan ni(tu pun kalau tertarik la)..Sebenarnya ni la pengalaman pertama saya dalam bidang penulisan dalam alam maya ni..tak tahu la 'mengancam' ke tidak tulisan ni??..
Saya mulakan tulisan saya ini dengan ayat yang selalu digunakan oleh ramai manusia "Belajar rajin-rajin ya,nanti boleh masuk 'U'.."Sememangnya tidak boleh untuk dinafikan dalam keadaan negara kita sekarang ini,universiti merupakan institusi pengajian yang paling tinggi(tapi ilmu bukan ade kat sini je) dalam melahirkan golongan intelektual yang boleh diharap untuk memimpin..Persoalannya adakah sistem yang digunakan dalam negara atau lebih khusus lagi dalam universiti-universiti sekarang ni boleh kita harapkan untuk mencapai matlamat yang kita sebut tadi?..Sama-sama kita fikirkan..

USAH ULANGI KISAH SINGAPURA DILANGGAR TODAK

Dalam ruangan yang ringkas ini,saya tidak berniat untuk berbicara soal global atau nasional tapi apa yang hendak disentuh pada kali ini adalah soal kampus khususnya UKM.Apabila kita berbicara tentang kampus,kita tidak boleh lari daripada golongan yang berada di kampus iaitu golongan pemuda atau belia yang kita katakan sebagai "Pemuda Harapan Negara Pemudi Tiang Negara". Saya juga agak tertarik untuk mengaitkan perkara ini dengan satu kisah iaitu kisah Hang Nadim yang menyelamatkan Singapura daripada serangan ikan todak.Sememangnya kisah ini bukan dinukilkan untuk tujuan yang kosong tetapi ada maksud yang tersurat dan tersirat yang boleh diambil sebagai didikan dan pengajaran kepada anak bangsa.

Saya yakin bahawa hampir semua pihak sudah maklum berkaitan cerita Hang Nadim ini yang menyelamatkan Singapura dengan mencadangkan batang-batang pisang sebagai benteng kepada serangan ikan todak padahal dalam masa yang sama pembesar negara pada waktu itu telah mengerahkan rakyat jelata untuk menahan serangan tersebut dengan paha masing-masing.Tidak kita nafikan kebijaksanaan Hang Nadim itu sebenarnya telah membawa musibah kepada dirinya sendiri sehingga menyebabkan beliau dihukum mati akibat perasaan pembesar Singapura yang iri hati dan bimbang akan apa yang akan dibuat beliau apabila dewasa nanti.

Hari ini kita sebenarnya kita mempunyai ramai Hang Nadim tetapi nampaknya sejarah lama telah berulang,mereka disenyapkan atau dilenyapkan sebelum mereka betul-betul mati.Tidakkah para pemuda dan pemudi di universiti pada hari ini telah menjadi barah kepada negara?Dadah,arak,rogol,zina,hiburan melampau,rempit dan kehidupan yang penuh dengan penderhakan.Sekiranya mereka terlepas daripada perkara yang disebutkan di atas ini,nescaya mereka juga tidak akan terlepas daripada musuh yang lebih utama iaitu golongan-golongan yang cuba memburu mereka dengan akta-akta(contohnya AUKU yang sekarang menjadi isu di mahkamah) dan ugutan-ugutan yang dikenakan(contohnya ugutan akan dibuang kolej) yang sememangnya telah meragut keberanian,semangat dan jati diri pemuda dan pemudi untuk hidup merdeka sepenuhnya sebagai seorang mahasiswa khusunya di UKM.

Dalam kita termenung untuk mencari penyelesaian untuk masalah ini,sekali lagi muncul sejumlah Hang Nadim di UKM(contohnya adalah seperti ISIUKM dan GMUKM) tetapi kita buat tidak peduli.Hang Nadim ini bukan sahaja hadir dalam bentuk individu tetapi hadir dalam bentuk kumpulan yang matlamatnya adalah untuk menyelamatkan negara amnya dan UKM ini khususnya daripada dibaham pemimpin serta sistem yang dilaksanakan pemimpin yang seakan-akan menyamai sifat pembesar zaman Hang Nadim tadi.

Oleh sebab itu,di sini saya ingin menyeru mahasiswa sekalian untuk sama-sama membuat perubahan(Bersatu Berubah) dan berani untuk menyatakan serta menyokong kebenaran yang kadang-kadang jelas di depan mata.Usah digentar dengan akta-akta yang tidak relevan serta ugutan-ugutan daripada pihak yang tidak bertanggungjawab,yang pasti kita mengambil langkah yang bijak untuk memerdekakan diri daripada ditindas(kalau kat dalam kisah Hang Nadim rakyat ditindas dengan paksaan untuk mempertahankan negara dengan paha masing-masing) dan setia menyokong kebenaran yang diperjuangkan oleh pihak-pihak tertentu(ISIUKM dan GMUKM).Rasanya sudah cukup derita yang ditanggung,marilah kita sama-sama berganding bahu untuk memastikan tiada lagi Hang Nadim mati dibunuh agar keadilan tertegak untuk semua!!!!


Salam Pertemuan...
Ana mulakan perkongsian pada hari ini dengan satu perkataan yang menjadi jantung kepada setiap perbuatan kita... ye sahabat dan sahabiah sekalian NIAT formula kepada kebangkitan ummah sekarang. Tapi perkara ini ramai yang buat tak ambil kisah, ada yang berhubung dengan muslimat dengan alasn gerak kerja tapi ada buaya disebalik batu, bagaimana dengan kehadiran kita ke mesyuarat, program yang kita buat, dan segala hal yang kita anggap hebat.

Diri ini bukanlah hebat dalam berbicara tentang niat, tapi mengharapkan tulisan tang pernah ditintakan ini menjadi asbab kepada hidayah Allah kepada penulis. Bila bercakap berkenaan niat tidak dapat lari dari memjelakan sifat kepada niat itu ialah IKHLAS, bukan mudah untuk memnanamkan benih IKHLAS ini, ditambah pula dengan hati yang sentisa dihujani dengan maksiat dan dosa... bila kita melangkah kaki je, bisikan takbur,riak, sumaah, ujub, datang bagai pendatang haram menjajah kesucian hati.

Seorang pejuang yang setia akan cuba melawan segala bisikan halus ini, sehingga ada yang rebah kerana terlalu kuat 'volume' bisikan tersebut. Sahabat-sahabat,bila mendapat tahap IKHLAS, nikmat dalam amalan tersangat manis, bagai berjumpa kekasih yang sudah lama berpisah. Jangan hairan jika kata-kata dari manusia yang kita anggap hebat tidak meresap ke dalam hati kita kerana mungkin si penyampai mengeluarkan kata tanpa hati dan mungkin juga si penerima menerima tanpa hati.

mengapa penulis bebicara tentang hati kali ini??? kita generasi baru, baru nak bertatih, baru nak membuka mata, tapi sebelum kaki melangkah jauh, mata terbuka luaS, biarkan hati kita terbuka untuk melangkah jauh menemui ALLAH... kalaulah kita bertatih dengan mata yang terbuka tapi hati tidak dapat dibuka, jangan mimpi kita hendak membuka empayar ISLAM. bukalah empayar dalam diri.

Dihadapan kita duri dan onak masih berbukit menanti masa untuk menghempap kita, jika ALLAH kita tinggalkan, siapa lagi yang kita ingin harapkan untuk mengalihkan bukit tersebut. Doalah kepada Sang Penjaga Hati agar sentiasa Ikhlas dalam berjuang... Letak ke tepi muslimat, lontar ke laut kemasyhuran, sepak ke langit kemegahan, sembelih lah keegoan, cukuplah kita menjadi pengemis MARDHATILLAH...

INNI DHAIF
islahulfikr




Selamat Datang ke alam baru.

Tahniah kepada sahabat-sahabat yang dapat melanjutkan pelajaran dan pengajian ke alam kampus, alam sekolah telah kita tinggalkan, sekarang alam yang penuh dengan cabaran dan dugaan bagi seorang pejuang Islam telah bermula....

Kalau dahulu kita belajar di MMPM, tekanan belajar terasa sangat perit tambah2 dekat dengan exam, (teringat ketika ulangkaji ketika kat rumah sewa pok sing). Tapi di kampus sekarang ini tekanan itu semakin meningkat pada tahap yang memerlukan kekuatan mental dan fizikal serta yang paling penting hubungan dengan ALLAH yang akrab.

Suasana di kampus jauh bezanya dengan suasana di MMPM, mungkin semasa kita berseorangan kita akan teringat kenangan di MMPM dan macam nak balik belajar kat MMPM, mana tidaknya, muslimin muslimat berhubungan tanpa hadnya, bertepuk bahu macam adik beradik, dengan pakaian yang mencerminkan jatuhnya akhlak Islamiah, (mungkin penulis tidak dapat gambaran sebenar 'biah' di kampus yang sahabat berada sekarang).

Sahabat-sahabat yang hatinya sentiasa ingat pada ALLAH, ingatlah sekiranya kita rasa lemah, ketika kita rasa putus asa, rasa hilang tempat untuk bergantung, INGAT!!! Allah yang meletakkan kita di posisi sekarang kerana ALLAH tahu potensi kita di kampus yang kita berada sekarang. Allah letakkan kita di kampus ini bukan saja-saja tapi ada hikmah yang hanya ALLAH sahaja yang tahu. Anggaplah kampus ini sebagai tempat untuk MEMPROSES kita menjadi pedokong dan penyambung rantai-rantai perjuangan Nabi MUHAMMAD S.A.W.

PAHLAWAN-PAHLAWAN,
Jadilah seperti ikan yang bebas berenang dalam lautan masin
Biar kita dihina, dipulau, diherdik kerana mempertahankan jilbab labuh dan kopiah putih
kerana JANJI ALLAH akan berlaku pada sikit masa lagi...


-islahul fikr-
DQ


Assalamualaikum...Alhamdulillah,syukur ke hadrat Allah S.W.T. kerana dengan izinNya blog Persatuan Sahabat Dakwah(SD) MMPM telah berjaya dihasilkan.Diharapkan semoga ianya boleh dijadikan sebagai medium untuk kita menyampaikan mesej Islam kepada para pembaca.Di permulaan ini diucapkan selamat menempuhi alam kampus buat sahabat-sahabat di kampus masing-masing.Mungkin ada dalam kalangan kita yang agak kekok untuk menghadapi suasana baru di sana lebih-lebih lagi selepas Minggu Orientasi yang agak mencabar iman setengah daripada kita.Inilah dia yang dikatakan tidak dinamakan perjuangan tanpa halangan.Apa yang kita harapkan adalah kita akan semakin matang dan berkeyakinan untuk menjadi agen transformasi dalam masyarakat.Sama-sama kita renungkan beberapa mutiara kata di bawah untuk bekalan perjuangan :


Sekuntum bunga itu walau cantik atau tidak,

tempatnya tetap di tanah..

begitu juga walau apa pun bentuk bulan,

tempatnya tetap di langit..

begitulah juga ukhuwwah persaudaraan kita,

tidal kira jauh atau dekat,jumpa atau tidak

mahupun hidup atau mati,

tempatnya tetap di hati,berseri dengan doa dan mekar dengan rabitah..



.."Bila mana diri diwaqafkan untuk perjuangan Islam,

jangan sesekali berniat meloloskan diri..

sekali melangkap ke hadapan maka teruskan sahaja langkah itu..

jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan rabitah perjuangan ini,

walau ribuan tribulasi datang melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan

nescaya kemenangan pasti kunjung tiba..

derita kita adalah derita ummat terdahulu,

penat kita hari ini untuk generasi akan datang,

perjuangan perlu diteruskan kerana Allah S.W.T..



Sekadar renungan untuk diri ini dan untuk sahabat sekalian..Untuk ustaz dan ustazah yang telah banyak menolong kami,ucapan terima kasihlah yang kami hulurkan dan didoakan semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera dunia dan akhirat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...